Många människor tänker att verklig konversation är förenad med att göra så att du själv låter intressant för andra, när det faktiskt handlar om att vara INTRESSERAD AV ANDRA OCH ATT LYSSNA. I dagens galna värld av teknologi, höghastighetsjobb och överstimulering är vi kulturellt tvingade in i en synbarligen gränslös störtflod av ytligt pladder. Medan småprat är harmlöst och ofta otroligt effektivt för att upprätthålla en vänlig miljö i jobbet vid kaffeautomaten, så är konstant ytlig konversation förgörande för varje intim relation …
July 4, 2018 § 29 Comments
John Gottman skriver på s 97 om “kollektiv monolog,” ett begrepp Jean Piaget myntade om förskolebarn, men som Gottman tycker karaktäriserar många vuxenkommunikationer också. (i vår kultur idag handlar det väldigt mycket om att sälja sig själv och framhålla sig själv och således att göra sig själv intressant. Vi har slutat vara intresserade av andra och att lyssna på andra).
“Ytligt småprat är motsatsen till ‘intonad konversation’ /…/ … att frekvent prata förbi varandra är vanligt också i långtidsrelationer – och mellan ett par så skadar det. Sånt tala-i-kors-prat hindrar partners från att åstadkomma den sorts närhet som konsoliderar ett band/anknytning.
Många människor tänker att verklig konversation är förenad med att göra så att du själv låter intressant för andra, när det faktiskt handlar om att vara INTRESSERAD AV ANDRA OCH ATT LYSSNA.
I de kommande kapitlen kommer jag att visa er hur man kan använda skickligheten att ställa in sig för att undvika kontraproduktiv ‘kollektiv monolog’ under argumentering. Men vänta inte till en konflikt dyker upp innan du förverkligar detta angreppssätt. Intonad konversation i vardagslivet är nödvändig för att hålla vilken relation som helst vid liv.”
Han skriver om att …
“… att anförtro sig åt sin partner.”
Kräver tillit, men kan också befrämja större och större tillit. Kan skapa en god, uppåtgående spiral.
“Nyckeln är det jag kallar ‘konsten att ha en intim konversation’ [och då handlar det inte om sex nödvändigtvis, utan om alla slags känslor, och det senare är nog till och med svårare än det förra!], vilken verkligen är nybörjarens angreppssätt till ‘intonad konversation.’
Intim konversation kräver inte att ni diskuterar konflikter eller känsliga ämnen. Det handlar bara om ATT TALA.
Du kan applicera dessa konversationsförmågor utan att din partner vet det dock, naturligtvis, men ju mer ni arbetar tillsammans på processen, desto bättre.
Denna metod avmystifierar intoningsprocessen genom att bryta ner den i fyra steg. Du behöver inte vara en ‘social person’ [‘people person] för att bemästra den. Jag lärde Glenn den, en medelålders ingenjör, som var en självutnämnd surkart. Han berömde sig av att inte ha några behov. Han sa till mig ‘Människor som behöver människor är alltid besvikna och mår miserabelt.’
Att småprata fanns på hans ‘att-undvika-lista.’ Han såg ner på, struntade i arbetsrelaterade banketter och retreater därför att de krävde social interaktion. Och ändå så gick han med på att lära sig mitt angreppssätt, därför att hans känslomässiga distans var frustrerande för hans fru sen tjugo år. Hon kände sig så ensam i äktenskapet att hon funderade på att lämna honom.
Hans två tonårsdöttrar kände sig också fjärmade. De sa att att leva med honom var som att ha en vresig främling under förutsättningarna att han inte skulle bry sig om om de sprang snyftande från rummet.
I terapin medgav Glenn till mig att han inte visste hur han skulle kunna komma närmare dem. Att förvärva dessa förmågor räddade hans relation med familjen.
Det fanns parallella förtjänster också. Under en session rapporterade Glenn med förtjusning, att på en tillställning nyligen i arbetet satt han bredvid en medarbetare som han alltid försökte undvika därför att hon ‘pratade för mycket.’ I slutet av måltiden, under vilken han använde sig av de fyra förmågorna, utbrast kvinnan med förvåning att han var en så trevlig person. Med ett skrockande beklagade han sig för mig att att lära sig att ‘tona in’ höll på att förstöra hans rykte.
Här är förmågorna som jag lärt Glenn och oräkneligt antal andra. Se dem som en biljett till din partners inre värld. För att integrera dem i dagligt liv, rekommenderar jag par att schemalägga regelbundna ‘Hur var din dag”‘-prat genom att använda denna metod för att kolla av och återknyta.”
Kommer att översätta vidare, men här är de fyra förmågorna:
- Sätt ord på dina känslor [se också här]
- Fråga förutsättningslösa frågor
- Följ upp med redogörelser som fördjupar anknytning
- Uttryck medkänsla och empati
s 93-95 “1. Sätt ord på dina känslor”:
En tillåten känsla är vrede och aggressivitet för män. Och de använder detta känslouttryck istället för mer mångfacetterade känslouttryck.
Apropå att sätta ord på känslor, hittade jag detta. Men Gottmans råd (att träna sig att identifiera det man känner) verkar bra. Och kunna sätta ord på känslor. För det är så man hanterar livet bättre i allmänhet och inte minst får bättre relationer. Också att faktiskt påpeka när något sker som man reagerar på, inte bara låta det gå …
“Man använder vrede, otidigheter, verbal, psykologisk och känslomässig misshandel för att kontrollera sin kvinnliga partner och för att försäkra sig om att hon fortsätter tillfredsställa hans omedvetna behov – och kallar detta (rättfärdig) självhävdelse …”
Ronald Levant i kapitlet “Den annalkande stormen – lösningar” s 92-96:
Gottmans råd för att få en bra relation tycker jag väldigt mycket om.
Kapitlet “Den annalkande stormen – Orden vi uttalar kan också innebära våld” s 96-105:
Kvinnor kan också träna på att bli ännu bättre på att sätta ord på känslor. Vanligtvis är de bättre tränade på detta. Men jag tror att det finns män som behärskar den här konsten, kanske lika bra som många kvinnor och kanske lika bra som de kvinnor som är bäst på detta. Och det finns nog enstaka kvinnor som har problem med detta också. Generellt tror jag kvinnor är mer tränade dock.
Och återigen detta är ingen ursäkt: “En man som verkligen har blivit dåligt behandlad i en relation med en kvinna skulle inte använda denna erfarenhet för att komma undan med att skada nån annan. Ta den motsatta situationen i beaktande en stund: har du nånsin hört om en kvinna som hävdar att anledningen till varför hon kroniskt behandlar sin manliga partner illa är för att en tidigare man misshandlade henne?”
“… mannens känsla av stort rättfärdigande leder honom att ha orättvisa och oresonabla förväntningar, så att relationen rör sig runt HANS krav …”
“… om en man upplevt förtryck själv, kunde det med lätthet göra honom MER fylld med medkänsla för en kvinnas nöd än mindre, vilket är sant när det gäller barnmisshandel …”
“Han är rädd för intimitet och för att bli övergiven – det finns massor av män som har stora rädslor för intimitet som inte kontrollerar sina partners – därför att de INTE har en sån mentalitet av att vilja kontrollera …”
“… en man vars destruktiva beteenden främst eller helt är begränsade till intima relationer är inte en psykiatrisk patient (han borde vara en älskande, omtänksam och snäll partner).”
“De flesta människor har faktiskt åtminstone tillfälliga stunder när de är ALLTFÖR arga, ur proportion mot den aktuella händelsen eller bortom vad som är bra för dem. En del ger sig själva magsår och hjärtattacker och högt blodtryck. Men de behandlar inte nödvändigtvis sina partners illa och kontrollerande för det …”
“Hans fientlighet mot den mänskliga rasen rent allmänt kan vara sprungen ur grymhet i hans uppväxt, men HAN BEHANDLAR INTE KVINNOR DÅLIGT FÖR ATT HAN HAR PROBLEM med att behandla de kvinnor han lever med dåligt – en icke kontrollerande man använder inte sitt förflutna som en ursäkt för att behandla dig dåligt …”
“Det handlar om hans mentalitet: Att växa upp med en som slår ökar INTE chansen att man blir fysiskt misshandlande själv. Utom om du tar på dig misshandlarens mentalitet. Så problemet finns i hans sinne, inte i hans hjärta. Pojkar köper inte misshandlarens sätt att tänka; ser inte ner på kvinnor, och blir inte orienterade mot att dominera, är inte föraktfulla, är inte överlägsna, KOMMER INTE MED EN MASSA URSÄKTER FÖR SIN DÅLIGBEHANDLING …,” utan tar ansvar för sig själv och sitt beteende.
“Faktum är att den större överraskningen är att så många pojkar INTE växer upp till misshandlare av kvinnor. Det måste inte finnas nånting inneboende makthungrigt hos män, annars skulle det vara omöjligt för så många att vägra att följa den väg som deras kulturella träning driver dem …”
“Pojkar lär sig ofta att de inte är ansvariga för sina handlingar – ibland blir mina misshandlande klienter medvetna om de sätt på vilka samhället har format deras värderingar och klistrat sina misshandelsvanor av gammalt datum på dem, och så griper de tag i denna insikt som en ny ursäkt, allt för att slippa ta ansvar för sig, sitt liv och sitt handlande …”
“Psykolog Johan Ydrén: att vara självhävdande är ett sätt att hävda sina egna behov och rättigheter och SAMTIDIGT visa respekt för andras rättigheter. Bancroft: var också medveten om att hälften eller fler av mina klienter INTE kommer från hem i vilken en man var modell för misshandel av kvinnor. De kulturella influenserna som jag har diskuterat ovan är tillräckliga I SIG SJÄLVA för att förbereda en pojke för att bli en man som behandlar kvinnor dåligt …”
“Mer om självhävdelse – ord för hjärta är också metaforer för styrka, mod, stolthet, förtroende, levnadslust …“
“Vem är det som är den kontrollerande?”
Se bloggpostning på Gottmaninstitutets hemsida om “Intim konversation och kollektiv monolog”: https://www.gottman.com/blog/what-makes-love-last-intimate-conversations-and-collective-monologue/
s 96 “2. Fråga förutsättningslösa frågor“:
Genom att göra det ovan så är vi tvungna att gå in i oss själva, samt lyssna. Och fokusera på den konversation vi har. Inte minst i den vardagliga, inte konfliktinriktade.
“Intimate Conversations and Collective Monologue” eller “Intima konversationer och kollektiv monolog”:
Vi pratar förbi varandra. Både hemma och på jobbet.
Men det krävs också mod. Att trotsa vildmarken och våga stort, som Brené Brown skriver om. Samt att uppskatta det vi har. Vårda och vattna det. Gräset är grönare där du vattnar det.
Våga stort, men inte nödvändigtvis för att öka kreativiteten, utan för saken i sig själv.
Vi ÄR sårbara, men …
Det där att trotsa vildmarken och skapa verklig tillhörighet – och kanske hela världen. Men det sista är det minst viktiga!
s 96 “3. Följ upp med [tillbakareflekterande] redogörelser som fördjupar anknytning”:
Gottman beskriver här ett par, Gail och Tim. Där Gail frågade förutsättningslösa frågor, kom med fördjupande redogörelser och slutade använda slutna frågor (som kunde besvaras med bara korta svar, som ja eller nej).
Tim talade senare om för sin fru hur bra och användbart det hade varit att …
Det en annan parterapeut benämner “tala-lyssna.”
Och Gottman skriver också tydligt och klart att man kan träna detta med ickekänsliga ämnen. Få den vanan! Det tror jag också! Överhuvudtaget ha det sättet att kommunicera. DET är verklig respekt, skulle jag vilja säga. Att detta sker i BÅDA riktningar! Att man INTE kräver det av sin partner, UTAN att själv applicera den metoden på sitt eget sätt att kommunicera med partnern! BÅDA måste bidra och anstränga sig med detta!
s 98-99 “Uttryck medkänsla och empati”
Näää, det gör väl inte “en riktig man”!? Detta är kvinnans ansvar och jobb, är det? Ja, ÄR det så det är? Mannen får saker och har privilegier, som varken kvinna eller barn har??? I vissa mäns ögon? Är detta att visa ömsesidig respekt och aktning? Handen på hjärtat! Det är kvinnan som ska jobba på det? Om hon tycker det är några problem är det hennes sak? Är det så???? Mannen får vara en surkart!???
Och de som INTE beter så här är de inga “riktiga män”?
Nej, det är INTE alla män, utan VISSA män som beter sig mer eller mindre illa och anser det rättfärdigt!?
Gottman skriver:
Förmodligen bra i andra sammanhang också!
Fråga anklagande är knappast en bra metod att få svar. Otåligt. Attityden att det är synd om mig för att du inte förklarar så jag förstår. Och attityden att du är så ohjälpsam, så jag måste vara påstridig. Jag är INTE ohjälpsam! Det vill jag bara tala om! Och jag är ingen perfekt individ som kan hantera det här dagliga hackandet bättre! Måste man göra den andra sårad och ledsen jämt???
Är knappast uttryck för medkänsla eller empati! Är bara att tänka på sig! Inte den andra!
Ja, handlar det BARA om hans känslor och rättigheter? Är de motsättningar till varandra? (är det så pojkar uppfostrats: bevaka sitt ensidigt? För hur ska de annars klara sig i livet? Men att BARA se till sig och sitt skapar för det första ingen äkta närhet eller anknytning och för det andra kan det kännas väldigt bra att kunna och få göra något för andra)
Och det med gyllene regeln: lever y verkligen efter den? (gör han det bara när det passar? Dessutom kanske behov är olika: viss sorts “hänsyn” kan vara sårande rentav och göra saker otroligt komplicerade).
Läste just detta “Män i grupp kan ställa till stor med oerhört mycket skada.” Det står “KAN ställa till oerhört mycket skada”! inte att de automatiskt ställer till skada.
Och detta:
y låter irriterad för allt han tar upp. Verkar aldrig kunna ta upp något lugnt och utan att låta som om den andra parten (x) är dum i huvudet och inget fattar och är ovillig att hjälpa (det är ju inget bra sätt att få det man vill ha! Tvärtom!). Hur skulle han själv reagera om x lät så där?
Se nedan om “The Gottman-Rapoport Blueprint for Constructive Conflict” eller “Gottman-Rapoports planritning för konstruktiv konflikt”:
Pulse oximeter att beställa från Amazon (Gottman rekommenderar inköp av varsin sån när man gör de första övningarna).
Gottman skriver på s 109-112 i “What Makes Love Last?”:
I “Working Through Your Messes, Big and Small” eller “Att arbeta igenom era jobbiga situationer, stora och små” skriver Gottman om att vi pratar förbi varandra och i vilken grad. Är alltså inget konstigt eller ovanligt, sker i ALLA parrelationer, i HÖG grad som det visar sig:
Här beskriver Gottman hur det är när man lär sig att köra bil och måste få in att hitta och använda pedalerna i bilen på rätt sätt.
Intoning (Attune):
Talarens roll:
Lyssnarens roll:
Se Kyle Benson i “Understanding Each Other: The First Part of the State of The Union Meeting” eller “Att förstå varandra: första delen i State of the Union Meeting.”
Ska fortsätta att översätta om “The Gottman-Rapoport Blueprint for Constructive Conflict” eller “Gottman-Rapoports planritning för konstruktiv konflikt” s 112-128.
Om empati och känslomässig intelligens:
“Emotional Intelligence Will Help You—And Everyone Around You” eller “Känslomässig intelligens kommer att hjälpa dig – och alla runt omkring dig”:
Här berättar han om en upplevelse på Logan airport i Boston på östkusten, där han fastnade tre timmar för säkerhetskontroll av plan innan flight till Seattle på västkusten och hur människor reagerade mot flygplatspersonal i “Känslomässig intelligens: en vardagsanekdot.” Hur mycket han än ville tillbaka hem till Seattle så visste han att personal på flygplatsen inte hade kontroll på situationen. Han var dock glad att man månade om flygsäkerheten.
forts. från ovan.
Ja, man kanske skapar otrevnad runt omkring sig!
Ja, känslomässig intelligens påverkar omgivningen och dess trevnad. Och hjälper en att hantera och lösa saker bättre – och till ALLAS fromma! Att MEST titta på ens egna och inte också beakta den andras skapar otvivelaktigt problem.
Ja, det där att gnälla och klaga över sånt man inte kan fixa gör absolut INGEN glad! Och att gnälla och klaga och inget göra när man SKULLE kunna göra något gör en inte heller glad. Utan kanske dessutom arg! 😦
Enligt författaren till artikeln ovan, Christopher Dollard, inte uttryck för så där stor känslomässig intelligens! 😦
Han kommer tydligen för övrigt att skriva ytterligare tre bloggpostningar om känslomässig intelligens.
Förmodligen kan ALLA utveckla sin känslomässiga intelligens. Det var det där med perfektionism och att ingen nånsin kommer att bli perfekt. Det betyder inte att man kan använda det som ursäkt eller att man inte har rätt att reagera även om man inte är perfekt …
vad är det för svar när man kommer ner och säger:
Är det ett försök att vara rolig, eller vad? Med en historia med “misskommumikation” är det kanske inte det allra bästa “skojet”! Är det hennes ansvar att tolka “rätt”? Han har rätt att skoja så här?
Kan man ta upp detta? Och hur för att inte trigga försvarsinställning?
Det där med att hävda att den andra visar brist på respekt … Men visar den klagande själv djup respekt och aktning?
Och hur kan man ta upp detta?
Att vilja “straffa” utan nån anledning låter ju som om man vore nån … jag vet inte vad.
s 113-114 beskriver “Steg ett: att tala och att lyssna”:
s 114-116 “Talarens jobb. A=medvetenhet”:
Dvs inte prata om hur den andre är osv.
s 116:
Men detta kan också uppfattas som en anklagelse och kritik (se dock nedan om medvetenhet om den andras sårbara punkter).
Här ger han ett exempel angående en flickvän som var känslig för att bli utestängd (s 116 längst ner).
s 117:
Alltså att vara snäll mot den andra och ha positiva förväntningar på den andra.
Se artiklar av Thomas Bradbury (han verkar vara ytterligare en klok person):
“PBS’s This Emotional Life: Which Conflicts Consume Couples the Most?” eller “Vilken konflikt är de flesta par mest upptagna av?”
“PBS’s ‘This Emotional Life’: Major League Miscommunication” eller “Den högre seriens felkommunikation.”
Här är hela serien av videor.
Se om Benjamin Karney här: https://theconversation.com/profiles/benjamin-karney-286664
Och här: https://karney.socialpsychology.org/
Och bloggpostning: https://theconversation.com/profiles/benjamin-karney-286664/articles
“Relationship advice from the government doesn’t help low-income couples – here’s what might.”
https://theconversation.com/relationship-advice-from-the-government-doesnt-help-low-income-couples-heres-what-might-62387
[…] Detta sorts beteende underminerar din auktoritet och ger intrycket att du gör nånting fel som kräver en ursäkt eller ett rättfärdigande. [skyll inte på den andra och använd jag-påståenden se tidigare bloggningar, bland annat denna.] […]
s 117-119 i “What Makes Love Last?”:
Så man behöver inte hävda att tusen människor skulle hålla med en om de var vittnen till det som argumenteringen handlar om.
Det där med att han flera gånger, med något års mellanrum, tyckt att hon är som en bortskämd prinsessa: HUR menar y? Om x inte hade behov, tankar, synpunkter även, idéer osv så skulle hen inte bete sig som en prinsessa? Hon ska helst inte ha nånting av detta?
y:
Är detta vad John Gottman skulle kalla metakommunikation? Dvs kommunikation om kommunikation?
Hur menar y? Att detta konstaterande löser ett problem? Vill inte y att problemet ska lösas?
Borde x ta upp detta på något bra sätt?
Eller något? Nej, att säga så är ju bara i sig inte ett bra sätt att kommunicera. 😦
[…] Postningar under kategorin “Kommunikation är inte tillräckligt” (“VAD är det som får äktenskap att fungera? Makarna har bland annat en orubblig aktning för varandra och uttrycker denna tillgivenhet inte bara i stora ordalag, utan i små gester dag in och dag ut …”och “Många människor tänker att verklig konversation är förenad med att göra så att du sjä…) […]
[…] hela postningen “Många människor tänker att verklig konversation är förenad med att göra så att du sjä… där citatet ovan är postat som en […]