Lungemfysem (och KOL)…

January 17, 2016 § Leave a comment

Claire W och lungemfysem

Förnekandet är enormt!

Trots lungemfysem på grund av långvarig rökning röker Claire Wikholm fortfarande. Se vidare “Claire Wikholm kvävs långsamt till döds”:

“Att Claire Wikholm hade drabbats av lungemfysem upptäcktes av en slump för tio år sedan. Hon ville ta dykcertifikat och blev då tvungen att röntga lungorna. Men svaret blev inte vad hon hade tänkt sig. I stället för ett okej fick hon diagnosen lungemfysem. Beskedet kom som en chock för Claire Wikholm.

– Jag trodde att jag skulle dö nästa dag när jag fick höra det. Sedan hörde jag att det var ganska vanligt, säger hon. Då hade Claire varit en hängiven rökare i många år, en trolig orsak till att hon utvecklade lungemfysem. Men trots att sjukdomsförloppet saktas upp om man slutar röka valde hon att fortsätta.

Först för tre år sedan gav hon upp cigaretterna. – Min läkare ställde ett ultimatum. Han sa att om du inte slutar nu så får du KOL (kroniskt obstruktiv lungsjukdom). Och då slutade jag.

Hur mår du i dag? – Jag funkar utmärkt och jobbar som vanligt. Men jag har nedsatt lungkapacitet och måste väl andas oftare än andra människor. Och så får jag inte dyka. Det är väldigt tråkigt. Jag älskar havet och att snorkla och vara under vattnet.

Ångrar att hon rökte

Ibland ångrar hon att hon rökte under så många år. – Nu får jag väl göra det bästa av det jag har.”

Uppenbarligen har hon inte slutat röka! Eller börjat igen?

“Sjukdomen tros bli den tredje vanligaste dödsorsaken under de närmaste 25 åren.
Den förekommer oftast hos rökare.

Kronisk hosta på morgonen eller bronkit är tecken på att man har utvecklat lungemfysem.

Symptomen är andnöd och syrebrist.

En del som drabbas magrar också kraftigt.

Och i senare skeden får många andningssvårigheter även i vila.

Tv-profilen Hagge Geigert avled i lungemfysem i februari 2000, efter att ha rökt nästan hela sitt vuxna liv.

‘Det är som att leva med en avhuggen kroppsdel’, sa han om sjukdomen.

Det finns inget botemedel mot lungemfysem.

Men att sluta röka saktar upp förloppet.”

Rikard Wolf lider också av den här sjukdomen. För ett år sen kunde man läsa:

“Har svår sjukdom

Rikard Wolff lider sedan flera år tillbaka av den svåra sjukdomen lungemfysem. I intervjuer har 56-åringen berättat att den påverkar hela hans liv. Till Expressen har han sagt att sommaren var så tuff att han var tveksam till om han skulle kunna göra rollen som Karl Gerhard.*

2013 berättade skådespelaren för Nöjesbladet att kalla vintrar gör symptomen värre.

– Har man ett hälsoproblem kommer det alltid först. För inget annat fungerar om inte kroppen fungerar, sa han då.”

*

“Telefonen måste ständigt vara laddad, inhalatorn fungera och medicinerna ska finnas nära till hands.

Rikard Wolff berättar nu om den svåra sjukdomen.

– Det är klart att det alltid finns ögonblick där jag kan bli fruktansvärt rädd./…/

Men stjärnan Rikard Wolff, 56, har en tuff tid bakom sig.

– Det var en trasslig sommar, återkommande problem, säger han.

Själv undrade han om han skulle klara att genomföra Karl Gerhard-premiären.

De många klädbytena bakom scen var för ansträngande.

– Det är svårt för mig att bara gå ner till Konsum. Jag får resa med hjälp. Någon får komma upp och bära mina väskor. Två dagar innan premiären visste jag inte hur det skulle gå, säger Rikard.

Stjärnan lider sedan flera år av lungemfysem.

– Allting är väldigt reglerat. Jag röker inte, dricker kanske ett glas vin i veckan, jag har svårt att gå ut när det är kallt. Svårt att bära, svårt att gå i trappor. Måste sova ordentligt på nätterna, säger Rikard.

Flera gånger har han akut fått hämtas av ambulans. Anfallen kan utlösas av olika saker.

– Jag får åka ambulans in till sjukhuset med syrgas. Jag får ingen luft. Jag försämras av olika skäl, jag kanske har ätit för mycket, fått en förkylning, och plötsligt får jag ingen luft. När jag märker det sätter en panikreaktion i gång som mer eller mindre slår ut mig.

När anfallen kommer måste Rikard snabbt till sjukhus.

– Det är så många grejer jag måste hålla ordning på hela tiden. En telefon som är laddad, en inhalator som fungerar, ha medicinerna i närheten. Det är klart att det alltid finns ögonblick där jag kan bli fruktansvärt rädd, säger Rikard.

– Det har varit väldigt allvarligt ibland. Det finns några tillfällen när jag verkligen kommit in i sista sekunden. Det blir ett stort pådrag när man hamnat på intensiven vid de akuta anfallen.

Samtidigt försöker stjärnan att få vardagen för sin 9-åriga dotter att bli så normal som möjligt.

– Jag måste ha pauser där jag kan vila en timme. Nästan minutplanera mina dagar. Det får ju konsekvenser när man är förälder. Men min dotter vet att det inte plötsligt går att kasta sig ut i äventyrligheter. Det kan vi göra om vi har någon annan med. Jag reser på somrarna, men då har jag någon som åker med mig, säger Rikard.

Rikard måste följa läkarnas order strikt, annars förvärras sjukdomen.”

Tydligen kan vinter och kyla bli rejält tuff.

Se tidigare postning “Missbruk och misshandel av barn tidigt i livet …”:

“Apropå KOL. Person jag känner till dog troligen igår i sviterna efter KOL? Sista bloggpostningen i början av december 2015:

‘Att leva med KOL är en intressant upplevelse. När kroppen tar över och du kan inte styra förloppet.’

I mars 2014 började det bli riktigt allvarligt. Så då rökte hen fortfarande, trots att hon länge vetat att hon var sjuk:

‘Jag har själv sett det på röntgen och datortomografi i förra veckan. Så nu vet jag. Jag har visserligen fattat det för länge sedan, men man försöker alltid förtränga saker in i det längsta. Jag har rökt i 46 år så vad kan man begära?’/…/

“17/7-02

Jag var hos läkaren igår. Jag ska testa en ny medicin mot KOL. Den botar inte, bara lindrar. Den behövs bara tas en gång om dagen till skillnad mot de jag har nu som ska tas tre gånger om dagen, vilket ofta ändå bara blir en gång – på morgonen.

Visst, jag slarvar rejält med att ta min medicin. Det är dumt.

Sedan fick jag – som vanligt – en utskällning angående min rökning. Tänk att det ska vara så svårt att sluta röka.

Banta går bra. Hur bra som helst, bara jag kommer igång.

Men att minska rökningen verkar ogörligt. Det har med motivation att göra. Men varför infinner den inte sig när det gäller rökning? Eller är det så att man är *hooked on the feeling*?

Det påstås att ämnen tillsätts i cigaretterna som ska göra att rökaren blir än mer beroende av att röka. Cigarettoman – nikotinist, värre än en narkoman eller alkoholist. Det skulle inte förvåna mig.

Men det är ingen ursäkt. Bara en av många förklaringar? Eller? Jag har rökt i 36 år.

Varje år röker jag c.a 10500 cig, c.a ett och ett halvt paket om dagen. Multiplicera det med 36 år. Huvaligen! 381240 ciggaretter.

Hur mycket pengar har inte slösats bort? Hur mycket tjära kan finnas i lungorna? Hur mycket andra gifter har jag inhalerat under årens lopp?

Det påstås att det finns mängder av cancerogena ämnen i en cigarett och jag tvivlar inte på det. Inte en sekund.

När ska lungcancern slå till? I år eller om tre år? Hur känns det att dö i lungemfysem? Ändå röker jag. Man kanske borde idiotförklara sig själv? Nej….nu ska jag koka mig en god kopp kaffe och ta en cigg. :-/

Och vid denna tidpunkt hade hen väldiga ryggproblem. Hörde detta ihop?

Trots såna hälsorisker och faktiskt existerande diagnos så fortsätter man röka! Tala om missbruk! Blir inte rökbehovet fyllt blir personen på väldigt dåligt humör och startar lätt en utläggning, börjar klaga osv. När hen har fått sina bloss så vänder humöret ganska ordentligt.

Man får anpassa sig till rökningen! Rökningen styr! Saker får avbrytas för att rökaren måste få sin cigg.

Lever den som lever med en nikotinmissbrukare i ett medberoendeförhållande?

Leave a Reply

What’s this?

You are currently reading Lungemfysem (och KOL)… at reflektioner och speglingar - Alice Miller II....

meta

